försöker leva igen

Direktlänk till inlägg 23 november 2008

Lussebullar - Bilder -

Av Flummet - 23 november 2008 23:32


 Här kommer bilderna på de underbart - underbara - härliga - saftiga - goda Lussebullarna jag gjorde idag.
Även min första gång jag gjorde Lussebullar...- hejjarop-

Snodde receptet från Emsgumman och de blev som sagt Dödligt goda.
Jag har ätit 1 som jag delade upp i 3 delar under 2,5 timme.

Jag gjorde bollar av dem och proppade sedan i en gegga som jag gjort på:
200 gram rumsvarmt smör
2 dl socker
500 gram riven mandelmassa
Och sedan viker/nyper man bara ihop dem och lägger skarven nedåt.
Slängde även i ett paket med russin i degen ( jag älskar russin )

MAMMA BULLDEGS SAFTIGA & FLUFFIGA LUSSEBULLAR

50 gr jäst
150 gr riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk  ( funkar med 4 dl röd mjölk & 1 dl grädde )
250 gr Gourmet Kesella/Lätt Kesella/Vanilj Kesella
2 pkt saffran
2 dl vit brödsirap
0,5 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
russin
ägg till pensling
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tilsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i.
Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).
Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt.
Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.
Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).
Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.
Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar. Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge! Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.

 
 
Ingen bild

Moi

24 november 2008 17:15

Tycker tårtan blev jättefin och lussebullarna med geggan i verkar smarriga! Krya på dig! Kram

 
malin-helena

malin-helena

24 november 2008 19:21

Mmm, dom ser mumsiga ut! :)

http://malin-helena.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flummet - 30 december 2011 23:45

 Kanske inte som jag ville, önskade eller tänkte..Livet är mer kaos än någonsin, men insett att jag behöver min ventil.Såhär natten innan Nyårsafton kanske det blir en nystart på min blogg ?. Jag vet inte, och vet inte om någon läser eller tittar in ...

Av Flummet - 25 februari 2010 12:18

    Men jag vet inte hur, vart eller om jag är Var.Idag åker jag upp med en kåpad kärra 24 mil tillbaka till staden och lägenheten jag bott i under 9 år. Just nu bor jag hos mina föräldrar igen och jag har åkt fram och tillbaka med bil och flyttk...

Av Flummet - 22 december 2009 22:32

*Singel - efter nära 10 år*Arbetslös - efter 7,5 år*Bostadslös till hälften.                                               Så livet kan bli ibland.... ...

Av Flummet - 3 december 2009 06:12

jag har tagit ett beslut som kommer påverka min framtid rejält.men kan tyvrr inget säga förrän allt ät fixat och klart... kram på er ...

Av Flummet - 29 november 2009 06:52

Det var ett tag sedan jag skrev här och det finns många orsaker... *en av orsakerna är att den där kassan som man Ska få hjälp utav och betalar in skatt till....beslutat att inte ge mig nåra pengar för min lite över 2 månaders sjukskrivnin...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards