försöker leva igen

Alla inlägg den 3 oktober 2007

Av Flummet - 3 oktober 2007 23:44


Min egen...alla gör så olika.
Vissa bryner kålen rejält..idag blev min lite mesig, men den funkade fint.

Jag får/fick mat till Mr T, mig själv samt 5 matlådor av det här receptet.

Jag slänger ihop:

175 grader i ca: 45-55 minuter.

 1 kg köttfärs
1 helt vitkålshuvud ( Ja..inte modell STÖRST..men ett huvud )
2 dl passerade tomater

2 dl matlagningsgrädde ( Milda extra 4 % )
2 dl mjölk
1 ägg

1 buljongtärning i 3 dl vatten ( frivilligt, men ger mer smak )


( Vätska beroende på hur fast man vill ha köttfärsen )
Svartpeppar, vitpeppar, timjan, Vegeta ( typ örtsalt...fast godare ..finns bla. hos Willys)
Sirap att ringla över den stekande kålen ( Går att hoppa över )
3 lökar.

*Skär kålen i små bitar och steker den sedan gyllenebrun...mjuk..
Ringlar över lite sirap
Stek sedan löken.
*Blanda köttfärsen under tiden..i med allt ..och välj sedan fasthet med hjälp av vätskorna...smeten skall med fördel vara ganska lös.
*Krydda efter smak.
*Varva sedan köttfärs och kål + lök.
Börja och sluta alltid med kål.
Häll sedan på buljongen ( frivilligt )

*Buljongen kan man sedan göra sås av genom att tillsätta..ex: Matlagningsgrädde, Maizena eller créme fraiche..

In i ugnen.
Svårare än så är det inte.

Servera med Ris, potatis, lingonsylt etc.

Av Flummet - 3 oktober 2007 14:14


Gick till jobbet med tunga. tunga steg igår.
Först efter 1 timme somnade jag på överliggnaden ( pga en kollega som genom andra sidan LYHÖRDA väggen bråkade med sin fru/sambo ?..något.
Kollegan fick 8  ( naturligtvis långa, "tjusiga" signaler och truddelutter )på mobilen....sedan fortsatte det med att han ringde upp ..o.s.v.
LYHÖRT är bara förnamnet...man hör allt.

Nåväl..när jag till slut somnade så sov jag 2 timmar. Underbart.
Har en dum idé...skall jag ganska pigg som jag var...åka och shoppa kläder när jag kommer hem ?..
Hm..

Kommer hem och väntar på hissen..ut ur hissen kommer Mr T ..som försovit sig, helt ok då jag fick gos i hissen upp ^^.
Använde mig utav Damrummet, bytte kläder och skjutsade iväg Mr T..slapp han ta bussen.

Åkte sedan iväg till McD för en mysig frukost och sedan provade jag kläder i 1,5 timme...tadah..
Jag hittade:
1 vår/höstjacka - så jävla snygg
1 Dunjacka - satt som en smäck och den ropade ( du MÅSTE ha mig )
1 Lång kofta i svart/grått ( lovely )
2 toppar. schnygga
4 Bh.s ^^

Snacka om nöjd huh ?
Men icke, jag känner lite småskam då vi skall till London och jag skall ju shoppa där med.
Men jag behövde jackorna..."behövde"..nåja..
Min vinterjacka är liksom 4 år gammal, avgudar den dock...svart sammet, lång..går nedanför knäna, med smjuk svart "pälsmuff" runt nacken, handlederna och längst ned.
Men ville ha lite avbyte....+ att min nuvarande vår/höst är ett skämt. =)

Besökte även ica..så ikväll blir det kålpudding - mums -.

Börjar bli övertrötter nu...men tja...lalaalla.
Är ju ledig imorgon så dagen börjar med att jag skjutsar Mr T till tåget, tar mig till Bilprovningen för en obokad efterkontroll ( där kan man inte boka ). blöh..kanske besöker ÖoB. Funderade på IKEA...men jag vetefan om jag orkar bila hela dagen.
16:00 har jag ialla fall ansiktsbehandling. ^^

Längtan har jag till London..som fan...biljetterna har varit betalda i snart 4 månader. haha

Ovido - Quiz & Flashcards