försöker leva igen

Direktlänk till inlägg 5 maj 2008

Opberättelse DEL 2 - Operationsdagen 6/3 - 2008

Av Flummet - 5 maj 2008 02:00


Skrivet Lördag den 8/3 - 2008 Operationsdagen den 6/3


Tors..6.e...Jag väcks och förbereds, är lugn och får lite mer lugnande + alvedon och något mer lugnande att dricka ..
sen tar de tag i min säng och rullar iväg med mig vid 07:10
Kommer ned till ett rum strax utanför

kirurgavdelningen...sjuksköterskan från igår som övertalade mig
klappar mig på axeln och säger att det skall gå bra.



Väntar på att det jävla lugnande skall verka...jag får panik

Det lugnande verkar i kroppen efter ett tag....någon småpratar med mig..jag minns inte mer av det



07:30 rullas jag in i kirurgsalen...de smeker mig på armen.


- Vi har hört att du har haft en jobbig natt ..men vi är här för att hjälpa dig.
Ta det bara lugnt, det kommer ordna sig.
De pratar lugnt och snällt med mig.

Ser inget operationsbord, inga instrument - skönt..ligger i min egen säng.

- Nu får du lite syrgas här, men vi ska inte söva dig.
- ok...


Efter en stund till och mer lugnande prat som jag inte kommer ihåg något av..så hör jag någon säga..:
- Ok, då Kör vi!"...- sen blir allt svart..

Vid 12:10 väcks jag..Brutalt - ryser-
- Du är vaken nu..hallÅÅÅ..du är vaken....( säger mitt namn flera gången )
men operationen blev större än man trott från början.. ( jaha..fick jag öppet snitt än titthål..fan..men jag var beredd )


- Öh
- Hur ont har du mellan 1-10 ?

- 10...10!!! ..."aj aj aj fan vad ont det gör..hjälp mig "!
 - får morfinspruta i handen.

Samt pipan att blåsa i för att få upp slem...


Somnar
vaknar..
tempen tas hela tiden.
Blodtrycksmanschetten tar trycket hela jävla tiden...
syrgas...somnar..


- Jag har ont....-gråter-
..får mer morfin

Ligger bland många andra på uppvaket.


- Din sambo hälsar att han inte kommer idag...( klockan är då ca: 16 )..legat på uppvaket i 4 timmar
somnar..


Nedanför mina fötter hör jag..:
" jaha..ja..det var hon ja...ajdå...hon fick bägge..ja men det gick bra ialla fall "..

-öh ??

- Hur ont har du ?
-10....snälla ge mig mer.
- får mer morfinspruta


Trampar med fötterna som de vill för att undvika blodproppar...blåser i pipan
Gråter....får ännu mer morfin..


Hör någon säga..:Vi hittar ingen hängare till  katetern...vi gör såhär istället...


Har jag gått av ?...Har aldrig haft så ont i mitt hela jävla liv..någonsin...tror jag skall dö ..


Får en iskall handduk som de lägger på pannan och som de blöter var 5:e minut.
Jag har hög feber.....får sprutor även mot illamående.

En kärring som ligger bakom skynket bredvid mig skriker i 1 timme att hon måste på toa och kissa
..hon bara SKA på toa...- " Men du HAR kateter"...säger de..


Folk springer överallt ..
får mer morfin.


Klockan är 16..jag får besök av läkaren.
- jo..du..det blev lite mer komplicerad operation än vad vi trott.
Du har både fått titthålsop och öppet snitt.
- Jaha...så nu ser jag ut osm en jävla Picasso på magen ?...väser jag ur mig.
- Läkaren..mmh..


Kl: 18.00..jag kommer fan aldrig härifrån...


trött på syrgasen, trött på blodtrycksmanschetten, trött på kärringen, trött på allt

Vid 19 tiden hör jag ( hade klockan mitt emot mig )
: - Vet inte om vi ska sätta in den än...Ja..morfinpumpen.


Hör något som lossnar..låter som en tejp som dras bort......
Något gör jävligt ont mellan benen och i samma hast..full med morfin tar jag tag i slangen...
Urinpåsen har blivit för tung, och de har fäst den med TEJP...som nu lossnat..och känns som om en kniv sitter i slidan..

Skriker Hjälp..som yttrar sig i små utstötande svaga ord..( salen är stor )..till slut kommer någon.." OJ"...fixar det snabbt


Vid 20 -tiden kollar de min smärta,bedömmer att morfinpumpen ska in.
2 sköterskor skall komma ned och hämta mig..


Vid 22-tiden kommer de.

Har ont som fan...trycker och trycker på morfinpumpen utan att egentligen vara vaken.
De pratar med mig, ger mig suppar...etc hela natten...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flummet - 30 december 2011 23:45

 Kanske inte som jag ville, önskade eller tänkte..Livet är mer kaos än någonsin, men insett att jag behöver min ventil.Såhär natten innan Nyårsafton kanske det blir en nystart på min blogg ?. Jag vet inte, och vet inte om någon läser eller tittar in ...

Av Flummet - 25 februari 2010 12:18

    Men jag vet inte hur, vart eller om jag är Var.Idag åker jag upp med en kåpad kärra 24 mil tillbaka till staden och lägenheten jag bott i under 9 år. Just nu bor jag hos mina föräldrar igen och jag har åkt fram och tillbaka med bil och flyttk...

Av Flummet - 22 december 2009 22:32

*Singel - efter nära 10 år*Arbetslös - efter 7,5 år*Bostadslös till hälften.                                               Så livet kan bli ibland.... ...

Av Flummet - 3 december 2009 06:12

jag har tagit ett beslut som kommer påverka min framtid rejält.men kan tyvrr inget säga förrän allt ät fixat och klart... kram på er ...

Av Flummet - 29 november 2009 06:52

Det var ett tag sedan jag skrev här och det finns många orsaker... *en av orsakerna är att den där kassan som man Ska få hjälp utav och betalar in skatt till....beslutat att inte ge mig nåra pengar för min lite över 2 månaders sjukskrivnin...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards