försöker leva igen

Direktlänk till inlägg 2 september 2008

Hjärtfelet

Av Flummet - 2 september 2008 13:02


 Har ett medfött hjärtfel som kallas VSD  ( Ventrikel Septum Defekt )


Jag måste ju äta pencillin...antibiotika innan ett stort ingrepp hos tandläkaren. Eller skulle någon få för sig att ge mig en stor fet käftsmäll så tändera ryker.... så att det börjar blöda kraftigt så skall det inte behandlas som andra´s utslagna tänder. Jag måste ha antibiotika för att kranskärlen i hjärtat inte skall bli inflammerade av all smuts som finns i munhålan och som sprider sig via blodbanorna till hjärtat.


Hjärtfelet VSD är det mest vanliga hjärtfelet. Detta är vad människor kallar " Ett hål i hjärtat ". Septum är skiljeväggen mellan höger och vänster sida av hjärtat. Ett hål mellan de två nedre kammrarna kallas VSD eller Ventrikel Septum Defekt. Normalt kommer blodet in i höger sida av hjärtat ( syrefattigt blod ) och stannar där och blodet på vänster sida av hjärtat ( syrerikt blod ) stannar på vänster sida och pumpas sedan ut till resten av kroppen. När en defekt eller ett "hål" finns mellan de två nedre kammrarna pressas blodet från vänster sida genom hålet till höger sida varje gång hjärtat slår. Blodet går sedan tillbaka till lungorna fastän det redan är rikt på syre. Pga detta kommer inte syrerikt blod till lungorna.


Nästan alla VSD`s stängs av sig själva. De som stänger sig själva är ofta små hål och gör det inom ett år från barnets födsel. Stora VSD`s speciellt de som inte stänger sig det första levnasåret opereras vanligtvis. VSD stängning är den mest vanliga operationen när det gäller hjärtoperationer och det är säkert och effektivt.

Mitt hål är inte opererat och har inte stängt sig på 28 år..haha..
Går på regelbundna kontroller vartannat år och får så göra resten av livet.


Jag kan då och då få rejält ont...men det är helt naturligt enligt läkarna..och eftersom jag lever och mår bra och har gjort så länge tänker de inte operera om det inte blir akut. Smärtan går inte beskriva...det gör så ont att andas, att bara ligga ned och känna hjärtat slå...och för varje slag känner du en olidlig smärta som inte går att ta bort på något vis.
Ibland kan det hålla på i 3-5 dagar...ibland några timmar.
Att vänta barn ska jag inte ha några problem med, men det får man veta då.

Så...jag ÄR ett hjärtebarn....med defekta sympton..^_^

Mina päron visste inte vad de gav sig in på....:
Hjärtfel, skolios, fetma , dåligt psyke och mobbad i 9 år...förutom det så hade jag navelsträngen 2 varv runt halsen när jag föddes och var knallblå i ansiktet...
Ibland undrar jag hur Underligt det är att jag egentligen lever fortfarande


Men jag är gjord av stål !!!.



 
 
linda

linda

2 september 2008 14:14

Tack!

Ja, sjukvården ger jag inte mycket för nu...
men det kanske inte är så farligt, kanske jag som är gnällig?...
Nu ska jag sova en stund till, orkar inte vara uppe så långe itaget..(låter som en gammal tant..)
kram!

http://www.fetmaoperation.blogg.se

 
Ingen bild

Sandra

23 mars 2009 18:23

Hej! Jag hittade din blogg när jag sökte efter VSD på google, det var roligt att få höra att fler än jag också ha det, trodde att jag var helt själv. det var också väldigt positivt att höra att det inte är någon större fara att ha det, är alltid lika rädd varje gång man tänker på det. Hej hej, Sandra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flummet - 30 december 2011 23:45

 Kanske inte som jag ville, önskade eller tänkte..Livet är mer kaos än någonsin, men insett att jag behöver min ventil.Såhär natten innan Nyårsafton kanske det blir en nystart på min blogg ?. Jag vet inte, och vet inte om någon läser eller tittar in ...

Av Flummet - 25 februari 2010 12:18

    Men jag vet inte hur, vart eller om jag är Var.Idag åker jag upp med en kåpad kärra 24 mil tillbaka till staden och lägenheten jag bott i under 9 år. Just nu bor jag hos mina föräldrar igen och jag har åkt fram och tillbaka med bil och flyttk...

Av Flummet - 22 december 2009 22:32

*Singel - efter nära 10 år*Arbetslös - efter 7,5 år*Bostadslös till hälften.                                               Så livet kan bli ibland.... ...

Av Flummet - 3 december 2009 06:12

jag har tagit ett beslut som kommer påverka min framtid rejält.men kan tyvrr inget säga förrän allt ät fixat och klart... kram på er ...

Av Flummet - 29 november 2009 06:52

Det var ett tag sedan jag skrev här och det finns många orsaker... *en av orsakerna är att den där kassan som man Ska få hjälp utav och betalar in skatt till....beslutat att inte ge mig nåra pengar för min lite över 2 månaders sjukskrivnin...

Ovido - Quiz & Flashcards